Granada!! - Reisverslag uit La Mata, Spanje van Marieke Wientjes - WaarBenJij.nu Granada!! - Reisverslag uit La Mata, Spanje van Marieke Wientjes - WaarBenJij.nu

Granada!!

Door: mariekewientjes

Blijf op de hoogte en volg Marieke

07 November 2011 | Spanje, La Mata

En nu alweer 2 maanden, de tijd gaat heel snel!

De afgelopen tijd niet veel bijzondere dingen gedaan, beetje uit geweest, het kasteel in Alicante bezocht en lekker gewerkt.

Maar afgelopen weekend ben ik eindelijk met Nic (een Engels meisje dat stage loopt in Santa Pola) op een reisje geweest naar:

GRANADA!!

We vertrokken op vrijdagochtend, we namen de bus vanuit Alicante om 8 uur dus we moesten om 6 uur opstaan!! De busreis Alicante-Granada duurde iets meer dan 5 uur en onderweg waren er een paar stops in andere plaatsen. In Lorca hadden we een langere pauze waar we van onze gratis koffie konden genieten.. Verder hebben we een dutje gedaan, een vage film half meegekeken en genoten van klassieke muziek! Het uitzicht was niet zo heel erg fijn, het regende overal en we zagen dat de temperatuur daalde van ongeveer 18 graden tot ongeveer 7.. Het was wel heel mooi om door dit gebied te rijden, met alle bergen en wolken er omheen. Uiteindelijk kwamen we rond 13.15 aan in Granada en we namen de bus naar het centrum. Het hostel was niet moeilijk te vinden en de medewerker vertelde ons een aantal dingen die we konden doen (met behulp van de kaart).

Het weer was best slecht dus we besloten om de fietstour niet te doen maar zelf een stuk te gaan lopen. Allereerst zochten we een flamencobar om alvast tickets te kopen. Daarna liepen wij door de straat met alle theehuizen om daar even te genieten van een Pakistaanse thee (en om even op te drogen). Vervolgens hebben we de taxi genomen om uiteindelijk het grot-museum te bezoeken. Deze grotten zijn met de hand gemaakt en werden gebruikt als huizen! Het was daarbinnen warmer dan buiten in de regen dus we konden het ons wel voorstellen om daar te wonen. Vervolgens hadden wij snel ergens gegeten om daarna door te gaan naar de flamenco. Genietend van onze sangria keken wij naar een man met een gitaar en een zingende man met een zeer indrukwekkende stem. Vervolgens kwam er een danseres bij en de dans was erg indrukwekkend. Na deze lange dag zijn we weer naar het hostel gegaan waar ik met moeite in het middelste bed van onze 3-lagen-stapelbed klom.

Op zaterdag begonnen we positief maar het regende alweer! We besloten om toch mee te gaan met de wandeltour om zo wat meer te weten te komen over de stad. We hoorden over de gebeurtenissen daar tussen de moslims en Spanjaarden. De Spanjaarden hadden de stad overgenomen maar uiteindelijk zijn er nu een aantal plaatsen beschermd zodat de moslims hier kunnen wonen en werken. Hier bevinden zich veel theehuizen en markten. We kwamen ook nog langs de kathedraal, een oude moskee en de nieuwe moskee. We eindigden op een plein met uitzicht op de Alhambra, waar wij later die dag heen zouden gaan. Ook kwamen wij door een ‘stad in een stad’ waar de zigeuners hun markt hadden. Vervolgens liepen wij snel terug omdat we op tijd bij de Alhambra moesten zijn.

De Alhambra is de belangrijkste bezienswaardigheid in Granada. Dit bestaat uit een fort en paleizen en er zijn veel verschillende bouwstijlen te zien. We hadden een audiogids gekocht dus het leek alsof we de hele dag rondliepen met een telefoon. De informatie werd verteld vanuit het perspectief van de oude bewoners van het paleis. De Nasrid paleizen waren het indrukwekkendste. Hier woonden de koningen en overal waren veel mooie details te zien. Foto’s zijn te vinden op mijn Facebook (over een paar dagen). In en om dit paleis zijn ook mooie beelden te zien door middel van het gebruik van water en de reflectie. Uiteindelijk zijn wij snel door de tuinen gelopen naar de Generalife, hier woonden de sultans. Eerder was ons ook verteld dat de laatste heerser was overleden toen de Spanjaarden de boel over wouden nemen, toen heeft zijn 18-jarige zoon die rol overgenomen en die heeft een deal gesloten met de Spanjaarden. Helaas was deze zoon een beetje naïef en deden de Spanjaarden niet wat ze hadden beloofd dus hij heeft uiteindelijk in de Generalife zitten huilen. Na deze uitgebreide wandeltocht door alle onderdelen waren we erg moe en zijn we weer naar een theehuis gegaan om op te warmen.

Eenmaal terug in het hostel kwamen wij nog een paar hostel-genoten tegen en daarna zijn we samen tapas gaan eten. Bij elk drankje (ongeveer €2) krijg je in de meeste bars in Granada een gratis tapas. Het was erg gezellig, we waren met een Indonesische, Australiërs, Amerikaans en Engelse. Sommigen moesten erg vroeg weg de volgende dag dus wij hebben nog even gezellig in het hostel gezeten en daarna naar bed.

Op zondag was het droog! Wij hadden ons voorgenomen om dan te gaan winkelen maar de winkels waren natuurlijk dicht. Eerst hebben wij nog de kathedraal bezocht, deze was eigenlijk minder groot dan wij hadden verwacht! Daarna zijn wij nog naar de straat met alle theehuizen geweest om een aantal souvenirs te kopen en vervolgens gingen wij terug naar het hostel om ons voor te bereiden op de terugreis.

De terugreis leek veel langer dan de heenreis maar het was wel erg leuk om te zien dat er op veel bergen opeens een dik pak sneeuw lag! Uiteindelijk was ik rond half 11 s’avonds thuis en ging ik lekker in mijn normale bed slapen!

En deze maandagochtend begon met een lekker zonnetje, dus ik ben stiekem wel blij om weer terug te zijn! Het was een erg interessant weekend, wij hebben ons verbaasd hoe anders die regio is dan deze Costa Blanca en dat daar zo veel verschillende culturen leven! Ik kijk er nu alweer uit om nog meer plaatsen te bezoeken!